Hur andas ditt hus?

Under hösten har Svensk Ventilation genomfört en nationell kampanj, i syfte att väcka allmänhetens intresse för ventilation, sprida grundkunskap om ventilationssystem kopplat till hälsa samt hur en boende undviker att råka sätta ventilationen ur spel och på så sätt försämra inomhusmiljön.

Vi hoppas på sikt också kunna öka intresset för mer forskning om inomhusluften och modernisera lagarna som reglerar kraven för obligatorisk ventilationskontroll (OVK).

För att klara av att sprida budskapet, behöver vi vara en bransch i samverkan. Här kan du läsa mer om vad Svensk Ventilation som medlemsorganisation åstadkommit under en höst och vilka effekter det haft.

Här är kampanjens landningssida!

Sociala medier #andasfriskt

Kampanjen har haft sitt huvudsäte i sociala medier. I Svensk Ventilations kanaler har alla som följt oss eller #andasfriskt kunnat se de bilder och budskap kampanjen bestått av. Totalt har fler än 600 000 användare läst annonser eller poster från kampanjen. För att se dem i efterhand, sök på #andasfriskt på Instagram, Facebook eller LinkedIn. Följ oss gärna på:

Vad gjorde vi?

Under 2021 tog kampanjen sin form. Tillsammans med kommunikationsbyrån Pool har det tagits fram en landningssida, illustrationer, muralmålningar & sociala medie-poster. Nedan följer de insatser som kampanjen bidragit till att ta fram.

Pressmeddelanden

Svensk Ventilation har skickat ut två pressmeddelanden som handlar om kampanjen.

Pressmeddelande 2021-09-15 om kampanjen

Pressmeddelande 2021-10-13 om skoltävlingen

Muralmålningar och vepor

Under kampanjens början sattes tre väggmålningar upp. Två vepor, en i Malmö och en i Göteborg, samt en muralmålning på Drottningsholmsvägen i Stockholm. Det gjordes för att skapa uppmärksamhet för kampanjen och väcka intresse hos allmänheten. Bilderna delades också i våra sociala kanaler där de fick mycket uppmärksamhet.

Muralmålning i Abrahamsberg, Stockholm v.37-40

Drottningsholmsvägen är en av Stockholms tyngst trafikerade vägar och sågs av 895 200 förbipasserande. Muralmålningen befann sig precis vid en rödljuskorsning i Abrahamsberg.

Vepa i Malmö v.37

Nåddes av 200 000 personer under en vecka.

Vepa i Göteborg v. 38

Nåddes av 49 000 personer under en vecka.

Busskurer

På över 700 busskurer och fristående annonsytor i landet syntes även v. 38 information om luften i klassrummet från kampanjen.

Här kan du ladda ner informationen från busskurerna.

Fysiska dekaler

På några fasader i Stockholm klistrades även dekaler med motiven upp. Dessutom har medlemmar satt upp dekaler i fabriker, lokaler & på fasader.

Hörnet Torkel Knutssonsgatan/St Paulsgatan i Stockholm

St Paulsgatan i Stockholm

 

Rödabergsgatan i Stockholm

Såhär såg det ut när dekalen sattes på plats:

Bransch i samverkan – medlemmarnas insatser

Kampanjen är från början ett initiativ av Svensk Ventilations medlemmar. Här kan ni se var dekaler suttit, både fysiskt och digitalt, under hösten. Dekalerna har också delats i medlemmarnas sociala medier, på hemsidor och i Svensk Ventilations kanaler.

Här kan du se en film med de fysiska och digitala dekaler som sattes upp runt om i landet:

Effekter av kampanjen

Under kampanjen har media rapporterat om kampanjens olika insatser. Här kan du läsa mer de artiklar som skrivits:

Svensk Ventilation släppte i början av kampanjen en debattartikel; ”Dålig inomhusluft riskera inlärning och hälsa i skolan”. Hittills har den publicerats i:

  • Enköpings-Posten
  • Växjöbladet Kronobergaren
  • Katrineholm-Kuriren
  • Eskilstuna-Kuriren.

Här kan du läsa den första som publicerades i Eskilstuna-kuriren.

Skoltävling engagerade sjätteklassare

Tävlingen: visa hur luften rör sig i skolan – vinn 10 000 kr!

Under hösten har vi även engagerat landets sjätteklassare i kampanjen. Genom skoltävlingen ”Hur rör sig luften i klassrummet?” har elever i åk 6 fått undersöka hur luften tar sig in och ut i skolan och visa det genom en kreativ video. Mest kreativa videor kunde vinna ett första, andra eller tredje pris.

Totalt fick vi in 40 bidrag. Tävlingen täckte hela landet – från Vittangi i Norrbotten till Brösarp i Skåne var tolvåringar ute i skolan och letade efter ventilationskanaler, luftdon och i fläktrum. Några bidrag kunde vi se på Tik Tok under #andasfriskt och andra skickades direkt till oss.

Tik Tok

Plattformen för tävlingen var Tik Tok. Där fick vi hjälp av influencern Memetix att berätta om tävlingen och priset. Totalt har nu över 1 miljon personer sett videor från #andasfriskt!

Vinnarna

Tävlingen är avslutad och vinnarna har korats. På första plats och vinnare av 10 000 kr till klasskassan hittar vi Kulturskolan Raketen med följande motivering:

Med en blandning av kreativitet och nyfikenhet väckte bidraget vårt intresse tidigt. Genom skådespel, sång och glimten i ögat har klassen visat grundförståelse för hur luften rör sig i klassrummet. Bidraget passade Tik Tok och var genomtänkt, sakligt och underhållande. Det höll en hög kreativ nivå och juryn har kommit fram till att bidraget från Kulturskolan Raketen vinner.

Stort grattis Kulturskolan Raketen!

På andra plats hittar vi klass 6C från Sävarskolan i Umeå som vinner 5000 kr till klasskassan. Tredjepristagarna är klass 6C från Österportsskolan i Malmö som tar hem 2500 kr till klasskassan.

Grattis till alla pristagare och bra jobbat!

Vi vill också tacka alla som skickat in bidrag. Ert engagemang har inte gått obemärkt förbi och vi hoppas ni fått upp intresset för ventilationen i skolan och satt den på kartan.

Här kan du läsa mer om tävlingen.

Här kan du läsa pressmeddelandet om vinnarna av tävlingen.